Reden voor een bedrijfsverkoop
Drie reden voor een bedrijfsverkoop
1. Verkoop het bedrijf aan een opvolger
Het is voor geen enkele ondernemer gemakkelijk om afscheid te nemen van zijn eigen bedrijf. Toch worden jaarlijks duizenden bedrijven overgedragen aan een opvolger – meestal vanwege leeftijdsredenen. Een fatsoenlijke prijs voor het bedrijf verlicht in ieder geval de pijn bij het afscheid. En het bedrijf is voor velen ook een pensioenregeling. Met het geld kun je een mooi huis in het zuiden kopen of gewoon een ontspannen leven leiden.
2. Bedrijfsverkoop in geval van nood
Helaas worden veel bedrijven niet ordelijk overgenomen. Keer op keer zijn er dramatische situaties: de baas “valt gewoon om”. Een beroerte, een hartinfarct – en de onderneming blijft blanco. Als de directie in zo’n geval geen voorzieningen heeft getroffen – bijvoorbeeld in de vorm van volmachten, testamenten en tussentijdse vertegenwoordiging – staat het basisbestaan al snel op het spel.
In zo’n situatie wordt vaak aan ervaren, langdurig in dienst zijnde medewerkers gevraagd of ze het bedrijf willen overnemen. Door het bedrijf over te nemen, redden ze tegelijkertijd hun eigen banen – en die van hun collega’s. De druk staat hoog, want klanten moeten bediend blijven worden en rekeningen betaald worden. Toch moet het bedrijf niet overhaast worden verkocht! Het berekenen van goodwill is een complexe aangelegenheid.
3. Verkoop het bedrijf omdat de concurrentie harder wordt
De marktomgeving is in veel sectoren ingrijpend aan het veranderen. Dit heeft gevolgen voor middelgrote bedrijven. Als een bedrijf door toenemende concurrentie onder druk komt te staan, overwegen veel eigenaren “de brok in de prullenbak te gooien”. Zelfs banken geven vaak pas een lening als de generatiewisseling is georganiseerd.
Voorbeeldambachten: Door de uitbreiding van de EU en de doorlaatbaarheid van de grenzen komen er nieuwe, extreem goedkope concurrenten op de markt. Ze veroorzaken prijsdruk. Tegelijkertijd biedt dit natuurlijk kansen voor kwaliteitsaanbieders. Neem de detailhandel als voorbeeld: internet zet de fysieke detailhandel onder druk. De prijzen vallen in de kelder. Tegelijkertijd worden klanten steeds veeleisender. Ze verwachten een extreem groot assortiment en snelle levertijden als iets niet voorradig is.
Individuele marktomgevingen veranderen zo snel en ingrijpend dat steeds weer nieuwe antwoorden moeten worden gevonden. Hiervoor heb je de juiste kracht en een langetermijnperspectief nodig. Investeringen hebben alleen zin als het bedrijf nog 20 tot 50 jaar op de markt blijft bestaan. Maar als de ondernemer al boven de 60 jaar is, eisen banken vaak een generatiewissel.
Bespreek nu met een ervaren management consultant voor middelgrote bedrijven hoe u uw bedrijf wilt verkopen. Advies wordt ondersteund door subsidies. U heeft dus een professional aan uw zijde.